Rassle Punkrock '08

Mitt första besök på Rassle punkrockfestival avhandlar jag här i några få meningar. Vi börjar med det dåliga: Det regnade konstant under lördagen och det var mycket bilbältesskins och crazy festival-CP:n på plats. Det ligger utanför Emmaboda (det är fett långt jao). Det var ungefär det. Till festivalens fördelar hör de flesta av banden som lirade, lättillgängligheten och att man inte behövde kriga för att stå längst fram på spelningarna. Dessutom såklart alla vänner från hela Sverige man träffar alltför sällan, men som var på plats.

Gatans Lag, Discharge med Varukers-Rat, Evil Conduct, ett nyktert och städat The Business och ett tight, peppat och stenhårt The Bristles var värda allt besvär. Ticking Bombs hörde jag av Ville Rekommenderar-Ville gjorde ett utmärkt framträdande.

Några frågetecken dock; Spelade Texas Terri? Var det Haggis som stelt och utan vidare engagemang spelade en handfull Misfits-covers och typ inget mer? Varför varför varför boka ett band som Rövbajs, och varför varför varför spelar de inte något vettigt när de uppenbarligen verkligen kan lira? Och såklart varför Mad Sin?

Rassle nästa

Ja, nästa stora grej är Rasslepunken som redan sitt andra år presenterar schyssta band som Sinners Since Birth, Sniffing Glue, The Negatives, Gatans Lag, Antipati (harkel...), Discharge (UK), Evil Conduct (NL), The Business (UK)  (med en enligt gällande rykte nykter Fitz - så det kan nog bli rätt bra), Texas Terri (USA) och inte minst ett återuppståndet The Bristles.

Andra band som spelar är: Scarlet Fever, Civil Olydnad, Sound of a Revolution, Tysta Mari, Alias Crippe, The Liptones, Snutjävel, Another Year, The Accidents, Rövbajs, Ticking Bombs, Haggis och Mad Sin.


Capital Chaos

Den promotionella inledningen var katastrof. The Analogs som skulle headlina sattes upp som affischnamn innan de ens var tillfrågade att spela av arrangörerna, hoppade sedan av (visserligen inte CC's fel) och ersattes av Zooparty; ett band som ingen (punkare) hört men som marknadsför sig själva med producenter från Sex Pistols och The Damned. Band som verkligen skulle ha behövts på festivalen, som skivaktuella Royal Stakeout avbokades, liksom Grave Disorder och The Lowlifes, som senare helt plötsligt var tillbaks på flygaren och genomförde sitt gig. Gatpunken fick se sig ersatt av politiskt korrekt 77-retro och cheap monday-hardcore. Unit Lost kunde inte spela - något som inte avslöjades av arrangörerna förrän någon dag innan festivalen, trots att de enligt uppgift hade informationen ett bra tag tidigare. Dessutom avbokades Sinners Since Birth med motiveringen att de skulle vara "Sverigedemokrat-vänliga", vad fan nu det är för något? Både band och folk hade hotat med att inte komma om SSB spelade, något som framstår som helt absurt och ganska bajsnödigt. Detta påstående (det att bandet skulle vara "Sverigedemokrat-vänliga") kan undertecknad dementera å det bestämdaste. SSB är inget PK-band, men absolut inte heller ett band som skulle springa högerns eller rasisters ärenden.

Inte heller comebackbandet The Pints lirade, så det är väl med spritfett på kinden och skepcism i blick man stilla önskar CC lycka till med nästa års Cock Sparrer- och The Specials-arr.

Trots allt detta var det en mycket lyckad kväll, med mycket folk (som till viss del köpt sina biljetter medan bandlistan fortfarande var en aning mer intressant) som var en blandning av punkare, skinheads, gubbar, tanter, och rancidpunkare men som dominerades av Cheap Monday-maskeradbesökare. Av de band Paco såg var såklart The Lowlifes bäst, trots att de spelade med inlånad basist (från Antipati) eftersom deras mycket duktiga ordinarie var skadad i armen. Novelties spelade jävligt arty 77-nostalgi som bitvis lät riktigt bra, och Regulations var klart bättre den här kvällen än när jag såg dem för flera år sen på Who Killed Marilyn. Makabert Fynd (som f.ö. just meddelat att allstar-skägget Doltz Dontcare lämnar bandet till förmån för andra projekt) manglade i sedvanlig ordning. Skulle gärna ha sett Zooparty också bara för att kunna såga dem, men då var jag nog nån annanstans.

Surfa in på http://myspace.com/capitalchaosstockholm och glo på en mängd bilder från festivalen. De två nedan är stulna därifrån, utan tillåtelse. Om CC skulle ha något emot det hoppas jag de säger det, så tar jag bort dem.



The Lowlifes


Novelties

Paco recenserar... Shaved Dogs – Feos Y Malvados CD



(Shaved Dogs - Feos Y Malvados CD - Pure Impact) Shaved Dogs debutalbum låter ganska mycket som en jämntjock gröt, trots att man ibland kan dra paralleller till Decibelios eller franska "Oi!"-band från 80-talets mitt, tänk sena Snix, fast en aning mer rakt på sak. Det är rakat, spanskt och ganska gutturalt. Jag antar att basala kunskaper i spanska skulle pigga upp lyssningen en hel del, men jag är inte säker. Det är trots allt inte helt oävet, även om mer nyanser vore att önska, och eftersom man lätt nickar till lite blir de låtar som sticker ut automatiskt de bästa. Exempel på detta är den melodiösa Solo Queda Recordar, den lite snabbare Escucha De Puta och det kraftfulla titelspåret.


Pure Impact låter också hälsa att de som gör en första beställning hos dem på http://www.pure-impact.com/ och skriver namnet på just den här bloggen i fältet för fri text får 10% rabatt på sagda order.


Paco recenserar... Headcase – Old Glory Boys CD



(Headcase - Old Glory Boys CD - Pure Impact) Det här är gatpunk av ganska brittiskt snitt, vilket kan förefalla märkligt (eller inte), då bandet härstammar från Brugge i Belgien. Bandet bildades så tidigt som 1986 men försvann sedan för att komma tillbaka, delvis med medlemmar från tidigare omskrivna The Pride. Faktum är att bandets sound är som en korsning mellan The Business anno 1987 och just The Pride. Och det är ju bra. Inte mycket är nytt under solen, men det är trevlig lyssning. Texterna är bra, trots en del språkmissar (exempelvis stavar de 'though' 'dough' upprepade gånger i texthäftet), och ämnena är hyfsat varierade. Förutom tolv nya låtar medföljer på utgåvan inte mindre än nio gamla Headcase-låtar som spelats in på nytt. De bästa låtarna är Young at Heart, Change My Ways, The Only One och Falling Over, med dragspelsintro och allt. Av bonusspåren väljer jag ut Oi! For the World och Headcase, och slutligen bjuds det på ett stycke belgarna kallar Oi! the Medley där de deklarerar sina influenser och väver ihop valda örhängen av band som The Business, Sham 69, Cock Sparrer, Cockney Rejects och The Ejected.


Pure Impact låter också hälsa att de som gör en första beställning hos dem på
http://www.pure-impact.com/ och skriver namnet på just den här bloggen i fältet för fri text får 10% rabatt på sagda order.


Läs en intervju med bandet på insomnade Punk & Oi! in the UK här: http://www.punkoiuk.co.uk/INTERVIEWS/headcs.htm


Paco recenserar... Sick of Society - The Evolution of S.O.S CD-r/Promo

(Sick of Society - The Evolution of S.O.S. CD-R/Promo) En tolvlåtars promo med det här amerikanska "oi-core"-bandet damp ner i lådan. Jag förstår inte riktigt om det är en officiell release eller bara samlat material som bolaget Last Offense försåg mig med, men att bandet och bolaget i fråga har en stark koppling råder det ingen större tvekan om. Det här är inte riktigt min kopp te, eftersom både gitarrerna och de ibland dubbelkaggetrampande trummorna luktar lite väl mycket metal, men inne i smeten kan man urskilja både bra melodier och schyssta låtideer, och fans av Blood for Blood när de inte går för fort kan nog säkert uppskatta det här. När det gäller lyriken gissar jag att titlar som Backstabber, Boots & Braces, Hooligan och Drinking Song talar för sig själva.


http://www.myspace.com/sickofsociety


Rebellion Blackpool

Det tar ett bra tag att komma ner på jorden igen efter en resa av den här karaktären, det vill säga en där man är full mer eller mindre hela tiden, umgås med vänner, ser och hör bra musik, köper en massa bra skivor, träffar folk, tillvaratar lokal gatronomisk kultur och turistar. Känslan är att man vill att hela ens liv ska vara sådär (fast med en veckas sovpaus och avgiftning emellanåt) och när man märker att det inte riktigt ligger till på det viset blir man lätt lite ledsen i ögat, och slafsar i sig lite bacon av rent nostalgiska skäl eller tittar längtansfullt på de få burkar bitter man fick med sig hem men inte gitter dricka - inte än - bara för att.

Resan började på onsdagen och gick från Arlanda till Manchester via Köpenhamn av någon märklig anledning. Några promille och ett par kempepölser senare satt vi sen på ett tåg mellan Manchester och Blackpool och socialiserade med rödnästa, tandlösa, mjukisbyxehuliganer. Sen gick allt jävligt fort, och dagarna rinner ihop när man försöker minnas vad som hände vilken av dem. Tur att jag har programmet till hjälp.

Första festivaldagen satt vi på stranden och vädret var vackert. Malibun rann ner. Jag hade i den här bloggen föresatt mig att i den bästa av världar se Picture Frame Seduction, Riot Squad, A-Heads, Rubella Ballet och Section 5, men lyckades inte riktigt med allt detta. Riot Squad hörde jag när jag gick och kollade på skivor eller något annat utanför The Pavillion, men någon sa till mig att det inte var bra, så jag struntade i att bilda mig en egen uppfattning, och inledde istället bandtittandet med J.C. and the Disciples, som en mycket kunnig vän antydde kunde vara bitar ur The Blood. Det hade han kommit fram till genom att använda gamla kunskaper bara han och hans jämlikar har, och lägga ihop två och två, Denna teori var snart ett faktum för oss som var sugna på lite blod, men den goda J.C. var inte från The Blood utan ifrån The Members, och musiken var inte så mycket att hänga i granen, förutom örhänget New England Blues, som gärna kunde ha fortsatt hela konserten. Under den här spelningen siktade dessutom Paco sin dubbelgångare. Frågan var dessutom om det inte rent faktiskt rörde sig om originalet - själva navet i Brests 80-talspunkscen? Mer om detta senare.


J.C. eller en disciple? Vad vet jag.


Efter en scenförväxling flydde jag och ett par lågliv senare från Total Chaos (som iofs lät riktigt lovande) till en av festivalens bästa gig, nämligen det med A-Heads. Efter detta såg jag också delvis Section 5 och Rubella Ballet, där de senare lät jävligt bra.


Mel i A-Heads



Zillah Minx (?), Rubella Ballet


På fredagen spöregnade det. Choking Susan, The Duel, Argy Bargy, The Crack, Uproar, Abrasive Wheels, English Dogs, Bad Manners och The Lurkers var de band jag ville se. Fem av nio är väl inte så tokigt, även om alla fem inte var helt fullständiga. Dessutom råkade jag ramla förbi Mouthguard, så det blir sex band om jag är generös mot mig själv. Choking Susan var inte alls så kul som jag hade trott, så jag gick därifrån efter en handfull låtar. The Duel sket jag av någon anledning (förmodligen alkoholrelaterad) i. Argy Bargy lät bra, trots att ljudet på The Empress Ballroom absolut inte är det bästa, och i synnerhet Lights Over London från nya skivan The Likes of Us övertygade. Nästa band; The Crack, har en irriterande ovana att ha en massa kompisar på scenen som leker smarta medan dom väntar på Cock Sparrer-kareoke. Jag gick innan det blev så pinsamt (om det nu blev det), men visst stod det ett gäng tjockisar och svajade på scenen, förutom bandmedlemmarna själva. Några örhängen som Don't Just Sit There, The Troops Have Landed, Everybody's Dreaming, You Keep Running och I Caught You Out klarades av innan jag flydde för att inte få smolk i glädjebägaren.


The Crack


Nästa två band spelade båda på Arena - Uproar först, och sen Abrasive Wheels. Uproar var ett av de band jag sett fram emot mest, och det lät riktigt bra, även om sångaren Stu näppeligen är något ögongodis. Näsgodis verkade däremot vara något som han var begiven på. Frisyren var en ren styggelse. Men som sagt, det lät bra.


Stu i Uproar. Det syns inte på bilden, men frisyren är en helikopterplatta-quiff-mohikan-hästsvans.


Även Abrasive Wheels gjorde en bra spelning, med schysst ljud och många hits. De avslutade med publikfavoriter som When The Punks Go Marching In och Army Song och glädjen var stor. Det var nog ungefär här jag återigen fick se Basisten från Brest, eller åtminstone hans dubbelgångare. Efter lite halvhjärtade försök att skrika "Paco!" och sen snabbt titta bort medan mitt sällskap kollade reaktioner i det mustaschprydda ansiktet, gick jag fram och fick reda på att Paco hette något annat, typ Luigi, och var i från Belgien där han drev ett par punkskivbolag. Mycket trevlig herre (såklart, med det ansiktet), men ändock en liten besvikelse.


The Paco of Belgium


Av English Dogs, The Lurkers och Bad Manners blev det intet. Vetifan vad jag gjorde då, men en gissning skulle kunna vara att jag sov.

Lördagen var blåsig, men klar, och det kändes som att tiden hade gått oroväckade fort fram, trots att festivalen bara hade kommit halvvägs. Detta botades med tvåpundsdrinkar i hotellbaren efter en stadig Full English Breakfast och te och resorb. En jävla massa band spelade denna lördag. Enligt min överambitiösa festivalpepplanering skulle jag se Frontkick, Bad Co. Project, 999, Anti-Nowhere League, Conflict, Peter & The Test Tube Babies, Stiff Little Fingers, Cock Sparrer, och Subhumans. Det gick lite sisådär. Frontkick ställde in, och Bad Co. Project bytte tid från 1:10 till strax innan Test Tube Babies (ca 20:45?) utan att det annonserades. Conflict hoppade av, och av de som var kvar blev det Test Tube Babies (några låtar, men fyfan vad fullt det var), och Cock Sparrer, som i vanlig ordning levererade på bästa sätt. Dessutom lyckades de med konststycket att låta hyfsat på Empress Ballroom.

Förutom detta, och lite kändisspotting på Bar Red, där Fat Bob från Hard Skin höll låda, var det roligheter på den akustiska scenen Bizarre Bazar. Där uppträdde nämligen bland andra TV Smith från The Adverts (Obs! han spelar på Kafe 44 i Stockholm på torsdag - ta chansen och se det om ni inte redan gjort det. Eller vadfan, ta chansen då också) och Steve Drewett från Fantastiska Newtown Neurotics.


TV Smith



Steve Drewett


Av SLF, ANWL, 999 och Subhumans blev det inget, men Drongos for Europe hann jag med en sväng. Jävligt värt, faktiskt, och mycket bättre än på sina nyproducerade skivor.


Drongos for Europe

Sista festivaldagen grydde och måsarna skrek i högan sky. MDM, Restarts, Blitzkrieg, Red Alert och The 4-Skins var planerade, och för första gången lyckades jag hålla mig till schemat. Dessutom var nästan alla banden riktigt bra, trots dåligheter som sjukt dåligt ljud (Restarts), att Spike i Blitzkrieg såg ut som Ola Salo, och att sångaren Cast Iron Smith var den enda originalmedlemmen i Red Alert. Restarts ljud var det mest svårsmälta. Spike kompenserade sitt tvivelaktiga yttre och sitt överspexiga sätt med att åtminstone verka pigg och peppad. Dessutom lät åtminstone The Future Must Be Ours som den skulle. Red Alert lät skitbra trots uppenbar fylla, och de två unga herrar som trakterade stränginstrumenten var avgjort skickliga. Dessutom levererade de en radda hits som It's Me Boys, They Came in Force, Murder Missile, Screaming at the Nation, SPG, och In Britain.


Mere Dead Men


The Ola Salo of UK82


4-Skins är en annan och tråkigare historia. Ljudet på Empress Ballroom var ovanligt bedrövligt och trots bra låtmaterial (förutom de bedrövliga nyskrivna låtarna, samt den fruktansvärda tolkningen av Cum on Feel the Noize) så var det inte speciellt kul.

Sen blev det snabbt måndag och det är ju aldrig kul att lämna festen. Men det måste man ju ändå.

Imorgon skiter vi i er!

Ni får helt enkelt sitta och huka er i regnet och blåsten medan vi bladar till Blackpool och lever loppan.


Det där tillskottet...

Efter ytterligare redigeringar och ändringar ser Capital Chaos ut såhär:



Borta är alltså tyvärr The Analogs och Sinners Since Birth. Och jag trodde jag var hyfsat uppdaterad, men vilka fan är Zooparty? Enligt Capital Chaos har de släppt en platta proddad av Glen Matlock. Vilket inte behöver betyda ett piss.

Ny internationell gatpunksamling på gång

Uppstickaren Last Offence släpper när som helst en comp med mer eller mindra välkända punk- och skinheadband. En av de mest brutala samlingarna världen har skådat, lovar bolaget. Personligen påminner idén mig om alla de samlingsskivor med band från jordens alla hörn som gavs ut under 90-talets första hälft av de få, men nog så viktiga bolagen från den tiden. Omslaget är en smula märkligt:


Men bandlistan lovar gott: Veteraner som Gundog och Haircut delar yta med för mig obekanta band som The Pagans, Fed Up!, Sick of Society, och Fear City samt tidigarebekantingar som jänkarna i Offensive Weapon; grekerna i Bootstroke och turkiska Ofizboys. Exempelvis.

Grave Disorder på RiotClub/KGB 1/8

Höstpremiären var en schysst tillställning. Det är inte direkt svårt att fylla KGBs grytliknande bottenplan, och det blir ganska svettigt där nere - i synnerhet en kvav sommarkväll som den aktuella. Grave Disorder gjorde en bra spelning inför en entusiastisk publik, och lät både bättre, snabbare och hårdare än vad jag mindes från tidigare. Sen att det var en massa så kallade "horrorpunkare" på stället är väl sånt man får räkna med. Horrorpunk är för övrigt den mest onödiga av alla onödiga subgenrer, och de kajalmålade ursäkterna till gothpunkare som verkade vara Grave Disorders stadiga fanbas kändes ganska onödiga de också. Skulle gärna se Grave Disorder skippa hela den biten, eftersom jag tycker att deras musik har rejäl potential, och tror mig veta att en hel del av bandets medlemmar nog skulle kunna få till bra, meningsfulla texter utan gore, slafs och varulvar. Men det är ju jag det.


Grave Disorder ur fågelperspektiv


Ivrig publik i aktion

RSS 2.0