Punkafton i Blackeberg

Mellan klockan 16 och 22 hölls under gårdagen ett kulturevenemang på Kaskad i Blackeberg. Ett gäng band spelade och den lokala puben Lilla Monaco fick ett för kvällen tämligen unikt klientel. Polska skinheads och fascistoida Jakobsbergska hippies beblandade sig med förortens egna bronkithostande gula blend-alkisar och uttråkade chavetter.

Kaskad är en gammal biograf och således hölls alltså spelningen i en biografsalong med tillhörande biosalongsstolar i sluttande rader, och med ett "dike" på ungefär en och en halv meter framför scenen. Stundom var publiken precis så blasé som salongen tillät, men på ett par av framträdandena tände det till och några modiga slamdansade för allt vad tygen höll framför den väl tilltagna scenen.

image50
Stundom var publiken blasé

Jag ska villigt erkänna att jag spenderade det mesta av min tid på Lilla Monaco, men några band hann jag med, och det här är vad jag har att säga om dem:

Gabo's Drunken Logic från Järfälla spelade som andra band, och lät inte så bra. Snarare lät de ganska tråkigt.

image49

Valpmynning är från Västerort, och bland medlemmarna återfinns bland annat kvällens arrangör Melvin. Bandet låter bitvis riktigt bra, men texterna lämnar mycket att önska. Slöseri på bra punk helt enkelt. Låten Pizza med Bearnaisesås låter dessutom misstänkt lik The Business' Welcome to the Real World.

image52

Headed for Disaster spelade också, och ryktet gör gällande att det här var en av trummisens sista spelningar med bandet, som han lämnar till förmån för annat. HFD är bra hardcore, snabbt och tight och röjigt, men de borde ge fan i gitarronanin, som lämnar efter sig en smak av avföring i spandex.

image51

Ett band som alltid faller mig på läppen är The Lowlifes från Söderort, som gjorde ett utmärkt gig och förmådde den trötta publiken att gå upp och skaka lite ölmage framför scenen. Bandet lirade bland annat förutom sina egna örhängen en utmärkt cover på The Partisans' Police Story.

image53

De band som jag missade var första gänget; Thomas & The Invaders och Grave Disorder. Thomas och gänget började lite opåkallat mitt i en nyköpt Hof och efter att Antipati spelat var jag trött och ville hem. Fick dock med mig en demo hem att plugga.

Sammanfattningsvis var det en bra tillställning som drog hyfsat mycket och oväntat folk. Det är kul att det händer grejer för de punkare och skins som ännu inte kommit upp i krogför ålder, och det är också roligt när det händer grejer ute i förorten. Hoppas på fler liknande initiativ.

Kommentarer
Postat av: Viile

På tal om varför Gabo´s drunken logic inte lät så bra, var att en av trummickarna lossnade under deras set och orsakade rundgång, vilket i sin tur gjorde bandet besvikna och då gick det som det gick. Tror att de faktiskt kan leverera mer under rätta omständigheter.

Förrutom massa ölburkar under säten och ett par trasiga stolar, var det en lyckad kväll. Tack till er alla som kom!

2007-10-28 @ 12:12:48
Postat av: Sebbe

Förutom stolarna och 3 hål i en dörr backstage var de inte så mycket att städa efteråt... värt att tillägga är att nästan alla i valpmynning(inkklusive mig själv) hjälpte till att arrangera:)... och Ville som Dj måste man passa på att tacka också.. kul att totalt 116 pers kom och kolla:D

2007-10-29 @ 12:38:20
Postat av: Paco

Sebbe>> Ursäkta mig, visste faktiskt inte det. Grymt arrat.

2007-10-29 @ 14:33:38
URL: http://punkochoi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0