Paco recenserar... Abjekt - Demo 2007

image125

Paco recenserar

image143


(Abjekt - Demo 2007 cd-r - DIY/Abjekt)

Erik, Hasse och Micke, senast från Sleepless Nights, har efter dess upplösning startat Abjekt, som spelar någon sorts långsam hardcorepunk inte så värst långt ifrån det sound som Svart Snö hade i sina slöare stunder. Sångaren är den "nya" i gänget, och jag vet inte vad han har på sin meritlista, men själva gapandet sköts snyggt. Rent tekniskt finns såklart inget att klaga på heller, som sig bör: Erik har tidigare spelat i band som Sönderfall, Contemptuous och Frontlash, medan Hasse innan Sleepless Nights kom direkt från Dims Rebellion. Micke har piskat skinn i Saboteur och The Pints, bland annat. Med den rutinen kan man inte vänta sig något annat än ett habilt utfört arbete. Stilmässigt tycker jag nog också att Abjekt fyller sin funktion - det är nämligen ganska svårplacerat, det här. Mörkt och kompromisslöst. Lyriken är dock inte den bästa, även om man märker att det finns ambitioner att inte sparka in några redan öppna dörrar. Jag har lite svårt att acceptera att man böjer ord hur som helst för att få dem att rimma, som i Den Drucknes Löfte, Den Nyktres Svek: "/.../I en ölhall full av bohem/ har vi löst alla världens problem". Ibland är det också lite väl pretentiöst, i synnerhet i I Mina Egna Tankars Utopi (tänker inte citera, eftersom jag blir så pinsamt berörd...), och även om sådant också kan vara på sin plats ibland går det lite väl långt här, och leder snarast tankarna till någon emofjortis alster avsett för tidningen Glöds insändar/läsardikt-sida. Kul är det ändå att de skriver på svenska, såklart! Skönt att det börjar bli gångbart i allt fler av punkens subgenrer. Abjekt kan nog gå jävligt bra, så håll ögonen öppna. Och lyssna kan ni göra på http://www.myspace.com/abjektsthlm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0