Saken är biff

Internetbiff.
Det började med att jag helt oskyldigt kommenterade en gammal tidningsartikel om raggare som plågade punkare i Mora för många år sen, allt på Farbror Punktjafs kulturberikande blogg, till vilken en länk finns nere till höger:

Postat av: Paco

Det där är bara ett av alla skäl till varför vi aldrig under några omständigheter borde acceptera den minsta lilla gnutta rockabilly, pomada, quiffs, eller bilvurm inom punken. Folk har alldeles för lätt att acceptera saker.


Postat av: Skinny

Paco; ska vi också bedömma folk efter utseendet? Moget...


Postat av: Paco

Skinny>> Sug kuk du.
I övrigt är Eddie Meduza en sån sak man inte borde ta i med tång som anhängare av punk. Där har en hel del folk trampat över...


Postat av: Skinny

Paco; vilken mogen nivå du håller på debatten. Jag antar att du inte är så gammal?
Personligen tycker jag Eddie Meduza är askass. Vad nu han har med saken att göra?


Postat av: Skinny

Paco; vad jag minns hade bla gossarna i Clash pomada i håret. Det finns säkert fler. Men dom kanske inte var/är punkare?

Postat av: Paco

Skinny>> Jo, jag är ganska gammal.
Det där med Eddie var bara ett tillägg.
I övrigt förstår jag att du tar i så du skiter ner dig för att ta allt så bokstavligt som möjligt. Slappna av. Det jag vill ha sagt är att raggarkultur är helt oförenlig med punk.


Postat av: Skinny

Paco; varför har du en sån otrevlig ton?
Hur ska jag veta om jag ska ta det du skriver bokstavligt eller inte?


Postat av: Paco

Skinny>> Du satte tonen genom att insinuera att jag skulle vara omogen.

Postat av: Skinny

Paco; därmed tycker du att det är helt okej att kasta ur sej könsord?
Vad ville du egentligen ha sagt med dina inlägg? Bokstavligen.


Postat av: Paco

Skinny>> Ja.
Citerar mig själv ur ett tidigare inlägg: "Det jag vill ha sagt är att raggarkultur är helt oförenlig med punk."


Postat av: Skinny

Paco; om det bästa du kan prestera är könsord anser jag den här debatten vara avslutad för min del.
Btw; Var i punken ser du raggarkultur?


Postat av: Paco

Skinny>> Bra, du tråkar ut mig.
Hyllningar till Eddie Meduza. Hellcat. Psychotrenden. Social Distortion-lirare. Punkare som kollar på cruising eller cruisar själva. Etc etc... Jag är full som fan så jag vet inte om det här make sence, men jag tycker att raggarkulturen är allestädes närvarande på ett plågsamt sätt.


Postat av: Skinny

Paco:Du har givetvis rätt. Öka segregeringen! Låt blivande punkare skicka in foto och personbeskrivning till dej för att eventuellt upptas i punkarnas exklusiva skara.Berlninmuren ska upp igen! Släpp inte in några jävlar som har pomada i håret! Tillåt bara punkare att inneha billar tillverkade efter 1970 och DEFINITIVT inga amerikanska bilar. "Full som fan" Bra, så talar en ÄKTA punkare! Det är det som skiljer punkare från den stora, likformade, massan. Ett sannerligen rebelliskt beteende som bör uppmuntras. Rock on!


Postat av: Skinny

Paco: jag såg en bild på dej i din blogg där du har skägg! Hur punk är det?!? Det väl alla att det bara är hippies som har?!


Postat av: Paco

Skinny>> Åh nej, en person på internet verkar inte tycka om mig. Jag har inte skägg, bilden måste föreställa någon annan? Det finns vad jag vet inga bilder på mig på min blogg. I övrigt ser jag näppeligen ut som någon punkare. Tycker sånt är ovesäntligt. Däremot tycker jag fortfarande att raggarkulturen är oförenlig med punkkulturen.


Postat av: Skinny

Paco: oj, vem kan det vara?
Om man trycker på information om dej i din blogg dycker det upp ett foto på en man med skägg och glasögon plus texten "Man 27 år". så du menar att det inte är dej det åsyftar?
Om du nu tycker att se ut som en punkare är oväsentlig, varför bryr du dej då om om man har pomada i håret?


Postat av: Paco

Skinny>> Bilden föreställer Paco, en basist från Brest. Han är mer punk än dig, mig och våra mammor. Förresten har han inte skägg; bara mustasch. Övrig info åsyftar mig.
Du är visst lite dum i huvet va? Jag har sagt att du inte ska ta allt så jävla bokstavligt... just det där med pomadan är en öm tå va? Min kontenta är att raggarkulturen ska hållas borta från punken.


Postat av: Skinny

Paco: "Han är mer punk än dig, mig och våra mammor." Aha, det är alltså en tävling?
Nej du, jag är inte alls dum i huvudet.
Att diskutera med dej var ju inte särskilt givande
då du rapar ur dej samma drapor hela tiden.


Postat av: Paco

Skinny>> Vem är det som upprepar sig? Du kan ju inte släppa den jävla pomadan.


Postat av: Skinny

Paco: känner du dej hotad av "Hyllningar till Eddie Meduza. Hellcat. Psychotrenden. Social Distortion-lirare. Punkare som kollar på cruising eller cruisar själva"?


Postat av: Paco

Skinny>> Nej, men jag stör mig på det. Jag förbehåller mig rätten att störa mig på folk utan vettiga anledningar. Rent historiskt så tycker jag att raggarprylen är oförenlig med punkprylen och då förbehåller jag mig än mer rätten att störa mig på de obehagliga influenser som smygit sig in i punken. Känner du dig hotad av att jag inte vill ha raggarinfluenser inom punken? Kommer vi nån vart här? Du tycker att jag är (eller verkar vara) en elitistisk idiot och jag tycker du är (eller verkar vara)en skitnödig fjant. Locket på, jag pallar inte, du verkar vara en smula seg i kolan.


Postat av: Skinny

Paco: det är synd om dej. Har raggarna varit stygga mot dej?

Nu orkar jag inte mer. Men jag vill bevara det för eftervärlden. För övrigt har raggare varit stygga mot mig, på den tiden jag var yngre och såg ut som en punkare. Det hände också att vi var stygga mot raggarna. Jag undrar om någon har varit stygg mot Skinny på grund av att han använder pomada?


Kommentarer
Postat av: Ville

"Var i punken ser du raggarkultur?"
Det var ju en rätt dum fråga...

2007-09-25 @ 18:40:32
Postat av: Sörling

Hahaha!!!

2007-09-25 @ 20:37:22
Postat av: Sulla

Fast "raggarinfluenserna" behöver ju inte vara raggarinfluenser per se, utan snarare så att man låter sig inspireras av någon slags mytologiserad ursprungs-rock'n'roll-revolt, vilket är vad även raggarna är (eller snarare försöker vara). En följdfråga blir naturligtvis "är det särskilt konstruktivt med glorifierandeoch nostalgiserande (sic?) av en svunnen tid? " och det är det väl egentligen inte, men det är knappast något som pomadapunken är ensam om (hur många Discharge-kloner finns det inte, t ex.?). Dock finns det ju ett litet aber, och det är att det finns ingen direktkontakt, tidmässigt. Pomadapunk blir dubbelt anakronistisk.
Jag misstänker dock att det faktum att det trots mitt resonemang ändå blir fel i Sverige beror på att folk inte nöjer sig med att sno en influens, utan att man känner ett behov av att knyta an till en inhemsk tradition samtidigt som anhängare av den traditionen (som så uppenbart är fel, fel fel.) knyter tillbaka. En hemsk bastardisering och degenerering av kulturer (där i det här fallet bara en förlorar) istället för ett fall av paralellevolution.
Sen kan man ju vara en sån hora att man helt enkelt tycker att det är estetiskt tilltalande med lite pomada, utan att därför ta sin subkulturella tillhörighet med i beräkningarna när går till frisörn. Jag faller ganska rejält in i den kategorin och det skiter jag högaktningsfullt i (även om 50-talsinspirationen lyser med sin frånvaro).
Bör tillägga att jag inte orkade läsa originalinlägget (på den andra bloggen), men däremot orkade jag författa allt detta.

2007-09-26 @ 02:29:08
Postat av: Paco

Sulla>> Oh my guinness vilken jävla uppsats. Är du nån sorts intellektuell? Jag är helt mållös, vilket inte behöver betyda att jag är imponerat förstummad.

2007-09-26 @ 06:50:40
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Slobodan Burgher

Hold-on nu va, "hur många Discharge-kloner finns det inte, t ex.?" Skulle det dar vara en negativsak eller? Eh, punk is hippies.

2007-09-26 @ 07:09:29
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Ville

Sulla>> Det var riktigt bra skrivet.

2007-09-26 @ 09:57:47
Postat av: Jay.

Underhållning så här på morgonen.
Det tackar man för :-)

2007-09-26 @ 10:04:49
Postat av: Koreanen

Jag tycker ni båda har fel.

2007-09-26 @ 21:47:08
Postat av: Jocke

jeez. herregud va ni diskuterar. släpp pomadan för fan.

2007-09-27 @ 12:39:20
Postat av: slebbe

haha jag tyckte detta va ganska underhållande, såna här diskutioner kan man nog ha i evigheter för att folk tycker nog väldigt olika. Jag själv har ju gott å blivit lite psycho på senare dagar å jag vet att robban inte gillar hela den grejen, men jag kan ju även säga att jag lyssnar lika mycket på punk och kommer alltid göra det. sen tycker jag att social distorsin (hur det nu stavas) är skit. Den typ av musik faller mig inte i smaken...
men kort och gott så tycker jag att även psychobilly har med punk scenen att göra...
robban jag ska bjuda med dig på en öl runda i en raggar bil nån gång det är faktiskt ganska kul å trevligt. men jag kan tänka mig att du vägrar sätta dig i bilen ens engång

2007-09-28 @ 02:17:01
URL: http://myspace.com/zombiespacepirates
Postat av: Paco

Människor är ju människor, också bakom sin subkulturella yta. Paco tycker liksom Robert att Slebbe är en bra kannibal.

2007-09-28 @ 06:33:53
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Pelle

Hej hej Bullen.
Jag är en kille på 25 vårar. Jag brukar smörja in pungen med pomada.
Min fråga är:
-Är jag raggare??

(Killen som är med i filmen är såklart inte killen som har skrivit brevet.)

2007-10-12 @ 10:28:59
URL: http://www.myspace.com/antipati

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0