Ville rekommenderar... Indecent Assault!

image153

   Ville är en ambitiös punkrockare från Vantörs församling med näsa för obskyr punk. Han kommer att tipsa och komma med rekommendationer här i bloggen med jämna mellanrum. Nu rotar han fram nåt gammalt brittiskt igen; den här gången anarkopunkbandet  Indecent Assault. Ordet är Villes:

image33

   Efter att Paco i ett av sina inlägg skrivit om hur han kommit hem och blivit överraskad av ett paket med Haircuts nya skiva, hände samma sak med mig ett par dagar sen, då jag upptäckte ett platt brunt paket liggandes i hallen. Dock var det inte Haircut, utan en 7" med brittiska Indecent Assault. Äntligen fick jag tag på den, efter flera månaders letande, när den dök upp på eBay (förvånansvärt nog från en svensk säljare).

   Jag kom i bekantskap med Indecent Assault genom myspace och Ian Glaspers bok The day the country died. Och efter att ha hört låten Have you ceased to function var jag bara tvungen att ha EP:n i samlingen.

   Men ett par månader tidigare, innan det bruna paketet anlände, överraskades jag av ett annat paket (vilken färg det var på det kommer jag inte ihåg) som innehöll deras andra och sista åttiotalssläpp. En split-EP; United we stand... but so do they med bandet Anorexia (inte att förväxla med det gamla 77-bandet som släppte Rapist in the park), släppt -86 på bandets egna Reaganstein Records med tre låtar per band. Indecent Assaults bidrag var Backpockets, High tech och Surf or die! Bra låtar i mitt tycke, med intelligent innehåll. Enda problemet var att den låten jag mest ville komma åt inte fanns med.


image34

   Åter till det som hände ett par dagar sen: Ni vet den där känslan (ja jag vet. Tysta Mari vet också// Paco), då man sätter på en skiva och så fort man hör de första ljuden, så vet man att det kommer bli bra?  Och just den känslan upplevde jag när jag satte på Dawn of the Android Workers. A-sidan bjöd på den röjiga Nation's prisoners och den Blitz-doftande They're the Murderers (basen låter väldigt likt den på Nation on Fire). B-sidan bjöd på en ännu röjigare I Can't Stand Top of the Pops, och min absoluta favorit Have you Ceased to Function.

image32

   Förutom sina åttiotalssläpp, har gubbarna från Dudley spelat in en ny EP 2006 som heter Still Burning. En låt från skivan plus tre äldre finns att lyssna på http://www.myspace.com/indecentassault. 


Kommentarer
Postat av: Ville

"Ni vet den där känslan (ja jag vet. Tysta Mari vet också// Paco)"
-haha...

2007-10-01 @ 16:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0