Ville rekommenderar... Birthward '82!

image153

   Ville är en ambitiös punkrockare från Vantörs församling med näsa för obskyr punk. Han kommer att tipsa och komma med rekommendationer här i bloggen med jämna mellanrum. Han fortsätter sin mission med att tipsa om det tidiga Grekiska punkbandet Birthward '82. Ordet är Villes:  

   Från England tar vi oss nu hela vägen till Grekland och staden Piraeus. Vaddå, Fanns det en punkscen i Grekland? Ja, det fanns det! Inte bara har Grekland bjudit på semestervänlig Medelhavsmiljö och bläckfisk, utan också bra punk i form av Birthward '82.

image16

   Det är ett hyfsat obskyrt band, som få har hörts talats om, och som släppte en enda (?) EP på 80-talet. Jag talar om deras The greatest war EP som släpptes -83. Nu är det så att jag själv inte äger den (och det finns en stor risk att jag aldrig kommer att göra det heller), men alla de tre låtarna som är med har jag utspridda över två samlingsskivor.

image17

   Första gången jag kom i bekantskap med Birthward '82 var genom samlingen Oi!... Rare and Exotica samlingen (med bl.a. svenska Agent Bulldogg, franska Reich orgasm och finska Kohu 63).

   När jag hörde låten Modern Trouble blev jag och min andra hälft helt sålda, och sen dess har den snurrat i princip konstant. Och ja, det är en av de bästa låtarna jag har hört! Egentligen låter bandet väldigt enkelt med primitiva ackord, men vilken jävla känsla! Så fort man hör basgången i introt så är det kört.

   De andra två låtarna upptäckte jag genom Killed by Death #40-samlingen från Killed by Death-serien. "Idiot Power" håller samma standard som "Modern Trouble", medan "The Greatest War" är en aning tråkigare.

   Bandet har ett speciellt sound som kan jämföras med brittisk 80-talspunk.


image19

   Birtward '82 återförenades på 90-talet och håller på än idag, fast med ett annat sound än på 80-talet; mer åt hardcorehållet.

   Vad vet man mer? Egentligen inget, förutom att bandet var ett av de första att syssla med punk i Grekland.

  

   (....Och varför kommer jag förmodligen aldrig att äga skivan? Jo, för att det bara finns tio exemplar av den i omlopp i dagens läge, enligt ett rykte jag har hört....)


Om någon har mer info, lämna gärna en kommentar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0