Paco recenserar... Sinners Since Birth - En Vanlig Jävla Fredag MCD

image125
Paco recenserar

(Sinners Since Birth - En Vanlig Jävla Fredag MCD - DIY) Sinners Since Birth är ett hyfsat nytt och jävligt spännande band från Carlscrona. För typ fyra år sedan skulle det vara otänkbart med ett sådant här band; ett oborstat gatpunkband med svenska texter utan klyschor eller schablonartade poser. Nu finns förutom Sinners Since Birth åtminstone en handfull till, av skiftande kvalitet. Svenskan som språk inom punken börjar sakta men säkert tvätta bort den töntstämpel som de blodfattiga så kallade "trallpunk"-banden gav det i början av 90-talet, något vi kan vara tacksamma för, eftersom låtar på svenska från ett svenskt band är mycket ballare än engelska sådana från ett svenskt sådant.
   Det är sex (eller ja... fem) välproducerade och välspelade låtar som bjuds; variationsrika och med friska taktbyten. När det går som snabbast (exempelvis i inledande Den Nya Tiden) är det omöjligt att inte tänka Asta Kask, medan det i fyrtakt låter som den melodiösa gatpunk vi är vana vid; C, F, G-baserade melodier som man utan att öva allt för mycket kan skråla med i, till exempel i Slå Tillbaka. Förutom dessa två praliner bjuds vi på Tillbaks Till Vardagen, en ölsång (Stakholmen) med en Ultima Thulisk gitarrslinga, samt konstaterandet Oss Mot Dom, i vilken det blir tydligt att texterna (trots att de är på svenska) är bandets svaga sida. Dock är det ett tämligen litet minus i sammanhanget eftersom 1) musiken är så pass bra och 2) texterna år långtifrån genomdåliga. Snarare är de medelmåttiga. Kort sagt är det här bra och klart köpvärt, så släng iväg ett mail till [email protected], och få ert eget exemplar.

image28