Here We Stand

   Medan folk verkar vara upphetsade över Dropkick Murphys nya släpp (som jag förvisso inte har hört och därför kanske inte borde uttala mig om) rycker jag mest på axlarna. 
  Jag såg dem på Berns i somras, av en slump kan man säga. Vi skulle mest dricka ett par folköl i Berzeli Park i sällskap med de för evenemanget tillresta. Medelåldern var tämligen hög, ölen var ljum och delvis gratis och de Somaliska kat & sprit-missbrukarna glänste i solen. 
  Vi hamnade efter ett tag på Dubliner, och någon kom på att någon kände någon vilket ledde till att vi kom in gratis på Berns lagom tills dess Dropkick Murphys äntrade scenen.
   
 Jag tycker DKM kan fara åt helvete. För andra året i rad spelar de på Berns, med åldersgräns, bortåt 300 riksdaler i inträde och kristallkronor i taket. Några dagar tidigare berättade de i någon kvällstidning att de fortfarande var "de sanna fansen; de gamla fansen" de spelade för. Men det kan det ju inte vara då, eftersom spelningen som sagt gick av stapeln i ett bratpalats och kostade alldeles för mycket pengar.
  Framträdeandet var högst mediokert, ljudet beklagligt och publiken i stort vidrig. En massa kukenkillar och fittantjejer med Dropkick-tishor, flatcaps och spännande tatueringar, som aldrig någonsin bevistar något annat som har med punk att göra än just fucking Dropkick Murphys på Berns.
  Jag skiter således i DKM's nya skiva, även om jag kanske så småningom kommer få höra den eller rent av införskaffa den, och då med stor sannolikhet kanske tillochmed kommer att tycka att den låter helt okej. Men det blir ett senare problem. Just nu kan de fara åt helvete.
  
 Årets släpp kommer istället med största säkerhet bli Here We Stand, det första albumet med Cock Sparrer sedan 1997. Jag tillhör dem som anser att Cock Sparrer aldrig någonsin har spelat in en dålig låt, och även om de idag har en helt annan status för gemene fjortonåriga punkare eller skinnskalle, än vad de hade när jag la mina lortiga på Dojo-samlingen The Best of Oi! för kanske 12 år sedan, så kan de med sin brokiga historia aldrig kännas lika urvattnade som exempelvis DKM och den typen av trendiga gatpunkband med luft under vingarna. Hoppas verkligen att de som bangar på årets svenska gig (The Templars, Stomper 98, The Underdogs och Perkele i Göteborg) och drar till Wolverhampton för att åse årets enda Cock Sparrer-spektakel får den äran att se gubbarna i bra form.

image6

Kommentarer
Postat av: Mark of Millwall

Kontroversiellt inlägg men det gillar jag! Kommer absolut besöka denna blogg frekvent-bra gjort.

2007-09-15 @ 16:55:52
Postat av: Kjell

Håller inte med angående att DKM har sålt sig. Ett hårdare band när det gäller att hjälpa upp nya förmåger inom den lokala scenen i Boston finns inte OCH det är INTE dem som väljer var de spelar och vad priset blir då det numera (eftersom de faktiskt drar mycket publik) inte arrangerar/bokar deras turnerer.
Håller däremot med om att de drar konstig publik som knappast kan vara deras fel?
Cock SParrer ser jag oxå framemot men väljer GBG den 3/11.

2007-09-16 @ 13:23:39
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: Paco

Har jag sagt att de sålt sig? Unnar dem all framgång. Det är hyckleriet jag inte pallar med, och sen har jag helt enkelt tappat intresset. Antar att de skulle ha möjligheten att påverka var de spelar om de hade haft ork att bry sig...
finns ju andra ställen i Stockholm som tar lika mycket folk, och som skulle kunna tänkas vara bätter lämpade.

2007-09-16 @ 15:08:42
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Kjell

Jovars. Men nu är det ju inte bandet utan arrangören som väljer spelställe och Sthlm suger verkligen NÄR det gäller BRA lokaler?

2007-09-16 @ 16:09:29
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: Paco

Kjell>> Där är vi överrens iaf ;)

2007-09-16 @ 16:30:01
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Paco

Kjell>> Man har fan den publik man förtjänar dessutom...

2007-09-23 @ 19:14:16
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Slobodan Burgher

Hahaha -"Jag tycker DKM kan fara åt helvete." Samma sak till de dar Kuken Sparrier eller vad dom dar halffjosna Britterna nu heter...

2007-09-26 @ 07:13:21
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Paco

Slobodan Milosevic>> Ja, det är vad du tror.

2007-09-28 @ 06:31:58
URL: http://punkochoi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0