Ville rekommenderar... Grazdanskaja Oborona (GrOb)

image153

Ville är en ambitiös punkrockare från Vantörs församling med näsa för obskyr punk. Han kommer att tipsa och komma med rekommendationer här i bloggen med jämna mellanrum. Bördig som han är från S:t Petersburg söker han här förmedla sitt fosterlands punkhistoria; eller i alla fall lite av den:

Nostalgi! Nu hände det igen: Jag fick ett ryck och lyssnade igenom alla GrOb-kassetter jag äger. Och ja, jag ryser fortfarande när jag hör dem. Vilka är då Grazdanskaja Oborona? Ett av Rysslands (då Sovjetunionens) första punkband, grundat -84 i staden Omsk, av sångaren och frontfiguren Egor Letov.

image64


I bekantskap med bandet kom jag genom mina barndomsvänner från St-Petersburg, på ett av mina första besök i Ryssland, efter invandringen till Sverige. När jag hörde låten Poganaja molodez - Smutsig ungdom från deras första album med samma namn, har den förföljt mig. Det första jag gjorde var att köpa in alla kassetter med bandet jag kunde hitta (än idag är kassetter populära i Ryssland). Om jag ska vara ärlig så blev jag besviken på inköpen, då det bara var ett fåtal låtar i samma klass som Poganaja molodez. Bandet har släppt omkring 30 album från -84 fram till idag och 80 % av dem är skit. Väldigt tråkigt med en sådan ojämnhet.

image65

Egor Letov; han må ha sett ut som en hippie, men han var mer punk än någon av oss någonsin kommer bli.
(Sug på den du Skinny, det var visst en tävling ändå :) // Paco)


Eftersom Sovjetunionen var en kommunistisk diktatur, var det svåra tider för band som Grazdanskaja Oborona, speciellt om man var så samhällskritisk som de var. Ständiga förföljelser och hot från KGB (bandet var KGB:s främsta hatobjekt inom musik) fick bandet att hålla sig gömt under jorden. Och det är också just där de flesta inspelningar var gjorda.Vid ett tillfälle placerades Egor Letov på mentalsjukhus på grund av sin kritik mot regeringen. Många i Letovs bekantskap har även begått självmord. Att förstå hur det var i Ryssland på den tiden kan man bara genom att uppleva det själv. Stor respekt till bandet och framförallt Egor Letov som inte var rädd att visa sitt missnöje mot landets diktatoriska regim. Det var det positiva...


Nu till det negativa..:

Någon gång under mitten av 90-talet hände en tråkig grej. Egor Letov och Grazdanskaja Oborona konverterade till nationalism och började släppa högerplattor. Helt oförståeligt för mig hur man kan bli någonting som man en stor del av sitt liv varit emot. Helt jävla sjukt!

Några få av de låtarna som var bra är inkluderade i paketet som med fördel laddas ner här.

Dessa är (titlar på svenska):


Smutsig Ungdom 1985

image66
Smutsig Ungdom
Det Räcker!


Rött Album 1987
image67
Slicka Svinens Rövar
Djurpark


Bra! 1987
image68
Någon Mer
Röd Medalj


Totalitarism 1987
image69
Jah är På Vår Sida

Nekrofili 1987
image70

Nekrofili (Grymt bra, när Letov sjunger i refrängen "...Tidigt på morgonen ställer jag mig i kö till Mausoleum....Nekrofili, nekrofili...)

Patriotismens våg

KGB - rock


Kommentarer
Postat av: Ville

http://www.youtube.com/watch?v=hVpV1z7WK34

En galen video med GrOb.

2007-11-11 @ 10:47:56
Postat av: jockmock

jävlar... galna ryssar. alltså om man kollar på videon.

2007-11-11 @ 13:55:57
Postat av: Sörling

Suveränt band!

2007-11-11 @ 20:17:08
Postat av: Pike

svänger bra om dessa ryska björnar ;) trodde jag aldrig

2007-11-12 @ 16:40:06
Postat av: Erik Frontlash

Ryssar är alltid galna. Har rysk släkt själv och de är minst sagt galna.
Paco, vi vill ha bilderna från Templars!
Skicka till [email protected].

2007-11-12 @ 20:43:48
Postat av: Paco

Erik>> Jag insisterar på MSN.

2007-11-13 @ 06:32:15
Postat av: Erik

ok, jag kan vara online från kl 19 ikväll.

2007-11-13 @ 16:21:49
Postat av: Inge Ansvar

Är dubbelplattan BOÑHA (Krig) på BSA Records med dessa ryssar riktig punk eller whitepajas?

2007-11-14 @ 11:14:49
Postat av: Ville

-> Inge Ansvar

Vettefan, har aldrig hört den plattan. Men om man tänker att den var släppt 89, så tror jag inte den är "whitepajas", då de kom på det spåret i mitten av 90-talet. Har du hört den?

2007-11-14 @ 11:45:55
Postat av: Kung Sol

Asså... vafan är grejen med dessa hitman killar som dödar folk i publiken?

2007-11-15 @ 11:14:09
Postat av: Kung sol->

Det är så det går oftast till på spelningar i Ryssland. Har en video med Exploited, då de spelar i St-Petersburg 96 (om jag inte minns fel). Och där är det militären som står och har koll på publiken. När någon försöker hoppa över stängslet, går militären in med batongerna. Wattie avbryter spelningen och ser helt chockad ut och säger något i stil med "Vad gör dessa fascister här?" Märklig Spelning.

2007-11-15 @ 12:05:28
Postat av: Inge Ansvar

Ville: Jo fan, har recenserat den på min gamla skitsida, (se länk) vill du ha en kopia så fixar vi det. Har även ett gäng med gamla ryska kassettband (från tiden innan CD) om du behagar sådant? Tack för en skön stund i biosalongen :-)

2007-11-23 @ 15:35:07
URL: http://www.come.to/chaosisking
Postat av: Kyparn

Lyssnade precis igenom de låtar du satte upp. Tyckte precis som du sa att de verkar vara rätt ojämna men tyckte att Nekrofili, den låten du länkade till på youtube och låten som bara hette "P" i mapen du laddade upp var riktigt jävla bra. Vad heter "P"-låten egentligen?

2008-02-02 @ 11:59:50
Postat av: DJ Vlademir

den där grob sångaren ser ut som ett riktigt hård homo om jag får säga det själv

2008-02-14 @ 22:19:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0